Корисні поради учням
Анотація
Сучасні шкільні навчальні програми зорієнтовані на формування у школярів уміння самостійно здобувати знання, вишукувати додаткову інформацію, яка б склала систему знань з основ наук. Тому важливо навчити школярів користуватися книгою, дати учням ключ до самоосвіти.
Читання – це серйозна розумова праця, яка може бути полегшена знанням основних правил роботи з книгою.
Мета даних рекомендацій – надати практичну допомогу школярам щодо вибору книг для читання і їх пошуку в бібліотеці, умінь правильно читати книгу, користуватися довідковими виданнями і періодикою.
Чи є у тебе бажання скористатися моїми порадами?
Якщо є – пам’ятай: бажання – велика сила, за якою стоять дія і наполеглива праця. А їх завжди супроводжують успіх і радість досягнень.
Коли б книга ожила і раптом заговорила, то ось що вона б вам сказала:
- Обгортай книги і носи їх у папці.
- Удома відведи їм місце на книжковій полиці.
- Читай книги за чистим столом і з чистими руками.
- Перегортай сторінки за правий верхній куток.
- Щоб не загубити місце в книзі, де ти закінчив читати, користуйся закладкою.
- Прочитані книжки своєчасно повертай до бібліотеки. На них чекають інші читачі.
- Якщо книга порвалась – обов’язково підклей її.
Не можна:
- перегинати книгу;
- загинати сторінки;
- робити записи чорнилом;
- класти у книги олівці та інші предмети;
- слинити пальці, коли перегортаєш сторінки;
- читати книги під час їжі.
Запамятайте:
Книга – всенародне добро! Бережіть її!
Як читати книгу
- Читай повільно, не поспішаючи – краще запам’ятаєш прочитане.
- Дочитуй книгу до кінця, не пропускай сторінок.
- Осмислюй прочитане. Не допускай механічного читання.
- Для свідомого сприймання ознайомлюйся з анотацією, прочитай епілог.
- Намагайся охоплювати поглядом цілі фрази, речення, абзаци.
- Коли зустрічаєш незнайомі слова під час читання книжок, періодики, звертайся до словників, довідників, енциклопедій.
- Не дочитавши книгу до кінця, вклади закладку на тому місці, де зупинився.
- Прочитавши книгу, обговори її з товаришами, батьками.
Як працювати з підручником
- Прочитай увесь навчальний матеріал з метою загального ознайомлення зі змістом.
- З’ясуй значення незрозумілих слів, термінів, понять і висловів за допомогою словника, по записах у робочому зошиті.
- Розділи навчальний матеріал на частини для кращого засвоєння.
- Визнач головну думку автора, зроби записи у формі плану, тез.
- Прочитай текст ще раз і постарайся переказати його зміст по пам’яті.
Як працювати з текстом параграфа
- Уважно прочитай текст параграфа, запитання і завдання до нього.
- Знайди в тексті відповіді на поставленні запитання. Виконай усі завдання.
- Запам’ятай усі терміни і поняття.
- Склади план своєї розповіді.
- Перекажи зміст тексту відповідно до складеного плану, використовуючи у своїй розповіді нові терміни, поняття.
Як скласти план тексту підручника
- Прочитай заголовок параграфа і подумай: який зміст закладено в заголовок?
- Прочитай уважно даний параграф і виділи в ньому нові терміни (з’ясуй їх).
- Розглянь і постарайся зрозуміти малюнки і їх частини, що від6носяться до тексту.
- Прочитай текст окремо по абзацах і визнач, про що йдеться в кожному абзаці.
- Склади план прочитаного тексту (пунктами плану можуть бути заголовки абзаців).
- Перекажи за складеним планом увесь текст, постарайся зрозуміти і запам’ятай його зміст.
- Дай відповіді на всі запитання в кінці параграфа або на запитання, поставлені вчителем.
Як користуватися навчальною, додатковою і довідковою літературою
- Використовуючи навчальну, довідкову і додаткову літературу, уточніть, що саме вас цікавить.
- Подумайте, де найбільша можливість одержати відповідь на запитання, що вас цікавить: у підручнику, довіднику чи додатковій літературі.
- Насамперед використайте підручник, потім – довідник, а тоді – додаткову літературу.
- Відкриваючи книжку, спочатку прочитайте зміст і покажчик термінів, назв.
- Залежно від мети використайте такі види читання:
- Читання-перегляд, коли книжку переглядають швидко, зупиняючись на окремих сторінках (мета такого перегляду – перше ознайомлення з книгою, одержання певного уявлення про її зміст);
- Вибіркове читання або неповне, коли читають не весь текст, а тільки потрібні місця;
- Читання з різних видів записів прочитаного.
- Відшукавши у книзі потрібний розділ, параграф чи сторінку, не обмежуйтеся побіжним поглядом, а випишіть потрібну для себе інформацію, виділіть основне, складіть план прочитаного.
Як писати реферат
- Визначити тему.
- Підібрати літературу:
а) документи, першоджерела;
б) монографії, довідники, збірники:
в) газетні та журнальні матеріали.
3. Грунтовно вивчити літературу. Читаючи книги, необхідно робити виписки цитат, основних думок.
4. Скласти список розділів, який може бути і планом реферату.
5. Продумати план реферату, можливе його розширення.
6. Систематизувати опрацьований матеріал.
7. Остаточно продумати та уточнити план реферату. Обов’язково включити в план актуальність теми і її значення.
8. Написати реферат.
9. У кінці реферату слід поставити список використаної літератури.
10. Бібліографічний опис джерела в списку літератури подається за такими правилами:
- Для книг слід вказати: прізвища та ініціали авторів, назви книг, підзаголовкові дані, місця і назви видавництв, роки видань, кількість сторінок;
- Для журнальних статей зазначають: прізвища та ініціали авторів, повні назви статей, скорочені назви журналів, роки, номери, томи, випуски, сторінки;
- Дшя статей із книг та неперіодичних збірників повинні бути зазначені прізвища та ініціали авторів, назви статей, видань, у яких вміщені статті, місця видань, видавництва, роки видань, сторінки.
Форми ведення записів
План – це короткий перелік проблем, що розглядаються в книзі. Він може бути простим, якщо в ньому зазначені лише основні запитання, або складним, якщо поруч з основними є додаткові запитання.
Виписки – це цитати (дослівне відтворення думок автора книги) або короткий, близький до дослівного, виклад змісту потрібного уривку тексту. Виписувати з книги теоретичні положення, статистичні, хронологічні дані можна як у процесі читання, так і по його завершенні. Цитату обов’язково брати в лапки, а на кожну виписку давати посилання на джерело. Для полегшення наступної систематизації виписок їх краще робити на окремих аркушах, каталожних картках або перфокартах.
Конспект – це короткий письмовий виклад змісту книжки, статті, лекції тощо. Він може бути набагато менший, ніж сама книжка чи стаття. Під час конспектування не слід зловживати скороченням слів, а якщо скорочувати їх, то за загальними правилами; думки слід використовувати стисло, своїми словами, виписуючи лише найголовніше і найсуттєвіше, не допускаючи повторень. Можна використовувати цитати, обов’язково зазначати сторінку, з якої вона виписана. Особливо важливі думки в конспекті варто підкреслювати. Бажано залишати поля для додаткових записів.
Тези – стислий виклад основних ідей прочитаної книги.
Анотація – коротка характеристика прочитаного, яка дає загальну уяву про його виклад, зміст та призначення. Скласти її краще після прочитання всієї книги.
Резюме – короткий заключний виклад наукового повідомлення.
Реферат – короткий виклад змісту книгу, наукової роботи або результатів вивчення наукової проблеми в письмовому викладі або у формі публічного виступу.
Як працювати з цитатою
- Цитатою користуються для уточнення і підтвердження власних думок.
- Не можна зловживати цитатами.
- Цитата має виписуватися так, щоб у ній була закінчена думка автора.
- Виписувати цитату слід без заміни слів, з дотриманням усіх розділових знаків, із позначенням пропусків.
- Кожна цитата береться в лапки.
- Після цитати вказується джерело: прізвище автора, назва книги, місце і рік видання, номер тому і сторінки.
Як скласти план проведення експерименту
- Уточнити і конкретизувати кінцеву мету проведення експерименту. Для цього ще раз продумати умови й вимоги завдання.
- Вирахувати проміжну мету експерименту. Для цього слід задачу розбити на під задачі.
- Проаналізувати всі можливі варіанти проведення експерименту.
- Вибрати з усіх можливих варіантів проведення експерименту найбільш раціональний.
- Запис плану експерименту повинен бути коротким і відображати лише основні його етапи.
- Продумати, які прийоми і засоби можна використати при проведенні експерименту.
- Після складання плану проаналізувати його ще раз. Для цього слід логічно уявити всю роботу від початку до кінця і від кінця до початку.
Як читати газету
- Перед тим, як почати читати газету, переглянь заголовки всіх статей – це допоможе тобі вибрати найцікавіший матеріал.
- Пояснення незрозумілих слів знайди в словнику або в когось запитай.
- Візьми книгу про те, що тебе особливо зацікавило під час читання газети.